- Sveto pismo
„Nemojte se prilagođivati ovomu svijetu! Naprotiv, preobličavajte se obnovom svoga uma da mognete uočavati što je volja Božja: što je dobro, ugodno i savršeno!“ (Rim 12, 2)
- Mudra izreka
„Križevi? Oni nas uvijek drže mlade i svježe!“ (+ p. Ante Gabrić, DI, misionar u Indiji)
Medicinski savjet
Opuštanje uma
„Budući da se um sastoji od svjesnog i nesvjesnog dijela, moguće je da znate (svjesni ste) što je to što kod vas izaziva stres, a moguće je i da pojma nemate (niste svjesni) zašto se osjećate tako kako se osjećate.
Mozak je sačinjen od milijuna neurona koji su međusobno isprepleteni na jedan nevjerojatno kompliciran način, tako da svake sekunde njime kruže na tisuće poruka, u svjesnom i u nesvjesnom dijelu. Neke od tih poruka mogu izazvati negativan osjećanja straha ili anksioznosti. Zato korištenje metoda opuštanja uma umanjuje te poruke, a time i osjećanja koja izazivaju.
Ljudi i životinje imaju prirodan način opuštanja uma – ultrabiološki ritam – koji često biva nadjačan pritiscima svakodnevnog života. Stoga je važno da polako povratimo taj ritam, a s njim i ravnotežu svojih premorenih neurona, tako što ćemo ih redovito opuštati. Propuštanje da se to učini može dovesti do stresne iscrpljenosti, fizičke i psihičke premorenosti ili ME – mijalgičnog encefalomijelitisa – stanja zamora koje, da bi se izliječilo, iziskuje dugotrajne periode odmaranja“
(Dr. Biran Roet, Hipnoza i samohipnoza, terapija i lijek, Begen, d.o.o. Zagreb, Naklada Begen, Sarajevo, 2002., str. 188).
Kršćanska dubinska meditacija – izvrstan način opuštanja uma
„Kršćanska dubinska meditacija (KDM) – način molitve kojom se osoba usklađuje s voljom Božjom, odnosno sa živim Trojedinim Bogom. U meditaciji otkrivamo volju Božju i njegov plan za naš život. Kroz meditaciju ulazimo u ozračje istinske dubinske komunikacije s Bogom. U meditaciji se najviše aktivira duhovna dimenzija ljudske naravi koja usmjeruje našu egzistenciju prema Bogu. Osjećaji nas pokreću na djelovanje, a duhovnost nas usmjerava i pokazuje konačni cilj za koji smo stvoreni, a to je život vječni za koji nas je Krist otkupio. “Došao sam da imaju život, u izobilju da ga imaju” (Iv 10, 10).
Za ovu dubinsku meditaciju najprije treba osigurati vanjske uvjete: povući se u tišinu, osloboditi se vanjske buke. Meditacija se može obavljati u svojoj sobi, u praznoj crkvi ili na nekom drugom osamljenom mjestu. Dobro je upaliti jednu svijeću i postaviti je ispred sebe.
Uz vanjsku tišinu potrebno je postići unutarnji mir duše. To se postiže raznim metodama relaksacije tijela i psihe. Treba se udobno smjestiti, kičmu uspraviti i nasloniti na stolicu, noge malo ispružiti i smjestiti na pod, ruke položiti na koljena, glavu ispraviti i normalno držati. Drugim riječima potrebno se tako udobno smjestiti da se može u tom položaju ostati pola sata vremena. Nakon zauzimanja udobnog položaja treba početi s vježbom koncentracije. Jedno vrijeme mirno promatramo plamen svijeće ispred sebe i sve ono što nam dođe na pamet, jednostavno stavljamo na plamen te svijeće da se spali. Promatranje svijeće unosi u dušu mir. To je plamen u koji se može gledati. U isto vrijeme se sjetimo da svijeća ispred nas simbolizira Isusa Krista koji za sebe reče da je svjetlo svijeta.
Također se prisjetimo Isusovih riječi: “Dođite k meni svi izmoreni i opterećeni i ja ću vas odmoriti”. Pustimo da nam dođe u svijest ono što nas trenutno najviše muči. To može biti neka velika briga, neki problem koji ne možemo lako riješiti, to može biti neka tjelesna ili psihička bolest, problem u obitelji, u školi, na poslu, bilo što. To što nas najviše muči jednostavno stavimo na plamen svijeće ispred sebe i doživimo u duši jedno veliko olakšanje. Svoju brigu smo predali Isusu Kristu, on će se dalje brinuti i učiniti što treba. Ako to učinimo u velikoj vjeri, sigurno ćemo imati u duši mir. Isus je došao na zemlju da na se uzme naše boli. Nakon što smo Isusu izručili svoje brige, ukratko se pokajmo za svoje grijehe, moleći u sebi djelo kajanja. Zatim počnimo vježbu dubokog disanja. Treba disati plućima (ošitom), a ne trbuhom.
Dok udišemo zrak, ponavljajmo u sebi, u svojim mislima (a može to biti izrečeno i riječima) riječi iz Očenaša: “Dođi Kraljevstvo Tvoje”, a dok izdišemo ponavljajmo u sebi riječi: “Budi volja Tvoja”. Važno je duboko disati i misliti samo na ove riječi. Na taj način se odričemo svih drugih svojih planova, a prihvaćamo samo plan Božji za nas, Njegovu volju. A Božji plan je najbolji mogući plan za nas. Ovom tehnikom koja je prava molitva događa se usklađivanje naše volje s voljom Božjom. A Božja volja je naše spasenje. Tko se tako otvori Bogu i svom dušom zaželi prije svega Božje kraljevstvo i pusti da ga prožme Božja volja, on će tada primiti sve ono što mu je potrebno. Sam Isus svjedoči za to kad kaže: “Tražite najprije Kraljevstvo Božje i pravdu njegovu, a sve ostalo će vam se nadodati”. To znači, kad se na toj dubinskoj razini svoga bića otvorim Bogu, njegova milost prožima čitavo moje biće: duh, dušu i tijelo. Započinje proces čudesnog izlječenja, koji više ne vodim ja, nego sam Bog po svome Duhu liječi moj duh od krivnje, moju psihu od duševnih rana i raznih emocionalnih trauma, a moje tijelo od negativnih procesa koji su ga možda već zahvatili.
Ova kršćanska dubinska meditacija (KDB) traje oko pola sata. Oni koji su je prakticirali svaki dan, već nakon dva tjedna osjetili su njezin pozitivni učinak: dušu obuzme mir i probudi se stvaralačka aktivnost. Duša prožeta voljom Božjom, na ovaj način postaje mjesto kroz koje Duh Sveti prolazi i ulazi u ovaj svijet. A kad Duh Sveti prolazi dušom, on nju osposobljava za autentičnu ljubav koja želi služiti drugima. “Ljubav je Božja razlivena u našim srcima po Duhu Svetom koji nam je dan” (Rim 5, 5). Ljubav je najjači i svijetu najpotrebniji lijek. Budući da je Bog ljubav, tko prihvati volju Božju, otvara svoju dušu za čudesno djelovanje ljubavi u sebi samome, u svojoj zajednici i u čitavom svijetu“.
(P. Mijo Nikić, Psihologija obitelji, FTI, Zagreb, 2004., str. 300-302)
4. Humor: Više smijeha – više zdravlja
„Sine, sine, razbio si mi porculansku figuru staru više od 300 godina!“ „Tata,ja sam se uplašio da je bila nova.“ ( Iz knjige: Ilija Dilber, Više smijeha, više zdravlja, Zagreb, 2008., str. 11)
5. Razno: poezija, književnost, teologija, psihologija, filozofija,sociologija…
„Leti ko lišće što vir ga vije
Za let si dušo stvorena!
Za zemlju nije, za pokoj nije
Cvijet što nema korijena!“
(Tin Ujević)